Over- STRUCTUREN
Overstructurering
Onderwijskundigen
geven zelf geen les.
Dus gaat het
onderwijs niet door hen op de fles.
Maar zeg dat maar
niet hardop,
Want je krijgt de
kous op de kop,
Er is immers slechts in benadering een verschil:
De ene zegt wat de
ander niet wil,
Omdat het vroeger al
eens zo is geprobeerd,
En toen bleek het al
geen stuiver weert.
Want een structuur
veranderen kan ik ook.
Maar is dat nou voor
onderwijs een versnellingpook?
Mijn probleem is, hoe
werken die radertjes bij mijn pupillen,
Hoe kan ik van
daaruit hun hoger naar kennis stillen?
Want leg ik iets uit,
dan snappen ze soms geen fluit.
En dan sta ik paf,
En vraag me af
Hoe komt het dan
eigenlijk over wat ik zeg.
Zelfs als ik in het
uitleggen hart en ziel leg.
Vaak denk ik dat ze
iets wel weten,
Nou dat kun je wel
vergeten.
Hele gewone dingen
voor mij,
Zijn voor hen juist
rijstebrij,
Kijk daar ben ik
nieuwsgierig naar
Hoe zit dan dat
computertje in elkaar.
Wat voor ontwikkeling
zit daarin,
Dat te weten dat
heeft zin.
De rest is slap
geouwehoer
En lijkt alleen maar
stoer.
Structuurveranderingen
gaan om de hete brij
En brengen er alleen
veel onzinnig werk bij.
Nog verder raak je
van het goede pad
Dus word je die
structuurtjes zat.
Hier, meneer, een
prachtig differentiatiemodel
Past die leerling
niet of die past die wel.
Ik druk hem dan een
stempel op zijn kop,
Waarna ik hem in het
bijbehorende vakje stop.
En kom daar eens uit
Jij hard studerende
guit.
Want hoe en waarom
jij het doet verkeerd,
Dat hebben wij
schoolfrikken maar amper geleerd.
Wij experimenteren
daar wat mee.
Zijn in ons hart toch
niet tevree,
Werken meestal maar
naar een gemiddelde toe
Zelfs we
differentiëren worden we daarvan niet moe.
Wij hebben ons dat
aangewend om niet te moeten individualiseren.
Want ergens moet je
ze toch vergelijken al die dames en die heren,
Dus of je nu zegt:
jij bent een negen of een zeven of een acht
of had je soms meer
dan een c- of d- niveautje verwacht
Of vakje lbo, naast
mavo, havo of nog minder
Wie heeft daarvan nog
minder?
Wie zegt nou later in
de maatschappij
Hoera, we hebben weer
een negen erbij.
Kijk, dat bedoek ik
nou met structuurgedoe
En daarom word ik
daarvan zo moe,
Want is het nu
mammoet of middenschool
Of een tussenvorm,
het is toch je reinste apekool.
Het zijn verbloemende
structuren
En dus maar koffiedik
turen.
Dat echte
persoonsbenadering: “lehren”
Ja hoor, in deze tijd
Prima voor de
werkgelegenheid.
Maar kom tussen
structurenbroddelwerk
Toch eens, wees nu
eens ster,
In dat praktijkveld
vragen,
Waar zit nou dat
echte onbehagen?
Wat valt er echt voor
u te doen
En hoe kregen we dat
onderwijs wat in de fatsoen.
Dat knabbelen aan de
periferie
Is wat ik nu al zo
lang hier zie.
Want toetsen maken
kan ik ook en groepjes,
maar doen we het beter dan in de tijd van
Poepjes?
Sikje Neur
(Poepjes was een
inspecteur bij het onderwijs. ((redactie))
(1985 Dik en Dun,
schoolkrant mavo Noordhorn)
(Het verhaal past nog
helemaal in 2008)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten